1/19 Kannustavia sanoja vai jatkuvaa kritiikkiä?

Hyvinvoinnin blogi 1/2019

Kannustavia sanoja vai jatkuvaa kritiikkiä?

Uusi vuosi, uusi hyvinvoinnin blogi! Kandit.fi nettisivulla säännöllisen epäsäännöllisesti päivittyvissä blogissa pohditaan opiskelijaelämään liittyviä iloja ja suruja. Kirjoituksia myös seuralaisten kynästä otetaan vastaan, joten stay tuned, jos haluat saada äänesi kuuluviin, ohjeita on tulossa lähiaikoina.

Uuden vuoden lupauksiin sisältyy usein lukuisia tapoja kehittää itseään. Uusi minä aikoo ainakin kiinteytyä, penkata enemmän, tehdä tutorit oikeasti kunnolla, syödä hyvin, luovuttaa verta, alkaa vihdoin lukemaan nurkkiin kertyviä Lääkärilehtiä ja käydä patologian luennoilla. Tavoitteiden asettaminen ja uudenvuodenlupausten tekeminen voi humpuukin sijaan olla myös kehittävää, kunhan mietit etukäteen, miksi haluat saavuttaa kyseisen tavoitteen ja miksi juuri se on sinulle tärkeää.

TLK:n hyvinvointivastaavat ovat myös asettaneet tulevalle vuodelle tavoitteita. Yksi tärkeistä on tänäkin vuonna opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen. Aihe on ollut esillä myös aiempina vuosina, ja jaksamisen ongelmiin on pyritty puuttumaan muun muassa hyvinvoinnin vertaisryhmän avulla. Ryhmään ilmoittautuminen avataan piakkoin uudestaan, joten pysy kuulolla.

Yksi uudenvuodenlupaus tuntuu jäävän joka vuosi fitnessbuumin jalkoihin. Kuinka monen uusi minä on luvannut kiinnittää enemmän huolta mielenterveyteensä tai pitää parempaa huolta itsestään? Mielenterveydestä huolehtiminen on moniulotteinen ja yksilöllinen käsite. Yhdelle se tarkoittaa meditaatiota, toiselle ystävien kanssa vietettyä aikaa tai hikitreeniä. Mielenterveydestä puhutaan, tai vaietaan, kuitenkin usein vasta silloin, kun mieli alkaa temppuilla. Psyykkistä terveyttä saatetaan pitää itsestäänselvyytenä, toisin kuin fyysistä, jonka eteen uhrataan jatkuvasti aikaa ja rahaa. Fyysinen ja psyykkinen terveys toki kulkevat käsi kädessä, mutta voisitko käsillä seisomisen opettelun lisäksi luvata olevasi ensi vuonna armollisempi itsellesi? Voisitko kiinnittää huomiota ajatustesi sävyyn, onko se kannustava vai soimaatko itseäsi jatkuvasti tekemättömistä asioista? Voisitko lopettaa vertailemasta elämääsi somehehkutukseen iltaisin ja mennä sen sijaan aikaisemmin nukkumaan?

Hyvinvointivastaavat julkaisevat tänä vuonna jokaisen kuun alussa kuukauden hyvinvointiteon, joiden tavoitteena on ennaltaehkäistä mielenterveyden ja jaksamisen ongelmia, sekä parantaa jokapäiväistä oloa. Hyvinvointiteot julkaistaan nettisivuilla ja TLK:n Instagramissa, joten ota seurantaan @tampereenkandit viimeistään nyt!

Tammikuun hyvinvointiteko on itsemyötätunto. Seuraavan kuukauden kuluessa kiinnitä huomioita ajatuksiesi sävyyn ja mieti puhuisitko samoin ystävällesi kuin puhut itsellesi. Esimerkkinä ajatusketju: ”Menin ihan lukkoon äsken. Miten en muka muistanut sepsiksen kriteereitä?” Toteaisitko ystävällesi esimerkiksi: ”Niinpä, olisi pitänyt muistaa, ihan perusasioita.” Tuskin. Ensi kerralla, kun huomaat soimaavasi itseäsi epäonnistumisesta tai haukkuvasi luonnettasi tai ulkonäköäsi, kokeile ajatella: ”Ei se mitään, ensi kerralla osaan.” Itsemyötätunto tarkoittaa siis itseen kohdistuvaa empatiaa, eli kykyä ymmärtää omia tunteita ja ajatuksia. Itsemyötätunto ei tarkoita luovuttamista, vaan inhimillistä suhtautumista omaan mieleen ja kehoon. Itsemyötätunto on taito, jota voit opetella. Opettelun tueksi, voit halutessasi tehdä myös harjoituksia, joita löytyy muuan muassa Suomen Mielenterveysseuran sivuilta. Yhtä ja oikeaa tapaa olla itselleen armollinen ei ole, tärkeintä on, että löydät itsellesi parhaan tavan pitää huolta omasta pääkopastasi.

Opinnoissa voi olla joskus vaikeaa muistaa, että jokainen on jossain hyvä ja toisaalta kaikilla on omat heikkoutensa. Itseään tulee helposti verrattua, ei vaan yhteen kollegaan, vaan koko kurssin parhaimpiin suorituksiin, jolloin saattaa tuntua, että kaikki muut ovat itseä fiksumpia ja itsevarmempia. Vaikka kurssikaverisi voi vaikuttaa elvytyssimulaatiossa kylmänrauhalliselta, saattaa hän jännittää esimerkiksi lapsipotilaan kohtaamista. Kuten kurssikavereillasi, myös sinulla on omat vahvuutesi ja heikkoutesi. On myös hyvä muistaa, ettei kaikessa voi ja tarvitse olla heti hyvä. Jotkut asiat ovat yksinkertaisesti vaikeampia ja vaativat enemmän aikaa opetella. Itsekriittisyyden ja -ruoskinnan sijaan anna itsellesi tänä vuonna aikaa oppia, kannustusta ja kehuja.

Lempeää vuoden aloitusta just sulle,
Laura Moilanen
TLK:n hyvinvointivastaava

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *